"כשדלת אחת של אושר נסגרת, נפתחת אחרת; אך לרוב אנו מתבוננים בדלת הסגורה זמן כה רב, עד שאיננו רואים את זו שנפתחה עבורנו"  - הלן קלר
 
"בחיים לא תמיד הקלפים הטובים הם העיקר. לעיתים חשוב יותר לדעת לשחק היטב בקלפים גרועים." 
- ראלף וולדו אמרסון
כל מה שרצית לשאול 
  
כמה זמן נמשך תהליך האימון ?
כמה זה עולה לנו ?
מה משיגים באימון ?

 
 
 
 
  איך לגרום לרופא לרצות לטפל בך, ואיך להפוך את הביקור אצל הרופא לאפקטיבי
   
דף הבית >> מאמרים >> איך לגרום לרופא לרצות לטפל בך, ואיך להפוך את הביקור אצל הרופא לאפקטיבי
   
 

מאת דולי חותם

בעיתון דה מרקר ,התפרסמה כתבה עם הכותרת "לפעמים אנחנו רוצים שהחולה יעוף הביתה" (9.7.08) שבה מתוארים חולים בהם הרופאים רוצים לטפל, וכאלה שהרופאים נמנעים מטיפול בהם, ומעדיפים להתרחק מהם.
קל יותר לרופאים לטפל במטופלים נקיים, משתפי פעולה, היוצרים תקשורת אפקטיבית. כמובן, שישנם מקרים בהם המטופל אינו יכול לתקשר בגלל מצבו הרפואי, אם הוא תינוק, ילד קטן, דובר שפה אחרת וכו″, אך בדרך כלל זהו אינו המצב.

במאמר זה , נעסוק בשאלה – כיצד להתכונן בצורה טובה לביקור אצל הרופא/ה ולטיפול שלו בנו.
כל אחד מאיתנו מוצא את עצמו בביקורים אצל רופאים, הן בשביל עצמו, כהורה לילדים, ולעיתים גם כבן / בת להורים מבוגרים. כיום, בעידן הרפואה המודרנית, מוקצה מעט מאד זמן לכל ביקור אצל הרופא. בקופות החולים, בדרך כלל מקצים 10 דקות לביקור רגיל אצל הרופא. זהו זמן שבו הרופא צריך להבין ממה המטופל סובל, על מה הוא מתלונן, לאבחן אותו בכלים הרפואיים שלו, ולהמליץ על טיפול מועדף בעיניו, וכמובן, להקליד לתוך המחשב את תלונות החולה, את האבחנה, את הבדיקות אליהן הוא שולח את המטופל ואת מרשמי התרופות....
אין ספק שהדבר קשה מאד.

בספרו של ד"ר ג″רום גרופמן "כיצד רופאים חושבים" (2009), הוא מתאר כיצד מתחולל תהליך חשיבה במוחו של הרופא, ופעמים רבות הוא מתלבט לגבי האבחנה הנכונה.
הציפיה של המטופלים, פעמים רבות, היא לקבלת מענה מיידי וחד משמעי למצבם, אולם הדבר אינו תמיד קל כל כך. כלומר, בתוך הזמן הקצר של הביקור אצל הרופא, הוא כמעט שאינו יכול להרשות לעצמו להתלבט לגבי האבחנה הנכונה עבור המטופל שמולו.
החדשות הטובות הן, שיש דרכים רבות בהן אתם יכולים להפוך את הביקור אצל הרופא לאפקטיבי, ובכך לשפר את הטיפול שאתם מקבלים.

"עשה" ו"אל תעשה" בביקור אצל רופא:
1. תיק רפואי בבית – צרו תיקיה לכל אחד מבני הבית בה תאספו מסמכים רפואיים לגביו. כל מסמך רפואי שצריך לשמור, ייכנס מיד לתיקיה, ואז כשצריך לבקר אצל הרופא, ולהביא אתכם בדיקות, לא תצטרכו לבזבז זמן על חיפושים מיותרים, הכל יהיה מוכן בתיקייה.
2. עימדו בזמנים – נכון שלעיתים עליכם לחכות לרופא בחדר ההמתנה, אולם עשו את המאמץ המירבי להגיע בזמן שנקבע לכם לרופא. הימנעו מהגעה ללא תור. התופעה הזו נקראת, אצל הרופאים "חולים מזדמנים", וזהו אחד הדברים המרגיזים אותם ביותר – מטופלים שמגיעים ללא תור. כשרופא כועס בתוכו, הדבר עלול להשפיע על איכות הטיפול שאתה תקבל...
3. תעסוקה ומשחק – אם אתם באים לרופא עם הילד, הביאו לילד משחק קטן, או ספר אותו אפשר לקרא בעת ההמתנה. אם אתם באים כדי לקבל טיפול בעצמכם, הביאו אתכם עיתון, ספר, או כל דבר שיכול להעסיק אתכם.
4. שימרו על הגיינה ואסתטיקה – הקפידו שגם אם אתם מביאים אתכם ילד חולה ומנוזל, הוא יהיה לבוש בבגדים נקיים וידיף ריח של נקיון. התלבשו גם אתם בהתאם – זהו מפגש אנושי, והחדרים של הרופאים לעיתים קטנים ולא מאווררים.
5. דברו ברור – הרופא מעוניין לקבל בדרך כלל אנמנזה (הסטוריה של התופעות שאתם מתארים) – והוא ישאל אתכם: מתי התחילה התופעה איך מה את/ה בדיוק מרגיש איפה זה בדיוק כואב כמה חום היה לך/ לילד וכו″. חישבו על כך מראש בבית. מתי התחיל החום, מה היתה הטמפרטורה, איפה התחילה הפריחה ולאן היא התפשטה, מה כואב ואיפה בדיוק זה כואב, איזה סוג של כאב - דקירות כאב ממושך כאב לסרוגין  וכדומה. כשאתם מדברים עם הרופא/ה, הסתכלו לתוך עיניו, הישירו מבט, והגו את המילים באופן ברור. הרופאים נקראים לקצר את התורים בקופות החולים, ולכן גם עליכם להיות יעילים במסירת המידע.
6. הקשיבו להוראות – זהו החלק השני של התקשורת עם הרופא בעת הביקור. הקשיבו היטב להוראות הרופא, איך ליטול תרופות, באילו שעות, לפני הארוחה או לאחריה, וכן לכל הוראה טיפולית שאתם מתבקשים לבצע. הרופא עמוס ביותר עם חולים רבים, וההדרכה שלו חשובה ביותר. הקשיבו, ובמידת הצורך אף רישמו את ההוראות שלו על דף נייר אותו תביאו מראש אתכם. הימנעו משאלות חוזרות ונשנות שנובעות מחוסר ההקשבה שלכם.
7. כבו הטלפון – אחד הדברים המרגיזים ביותר את הרופאים הוא צלצול הטלפון של מטופלים, ואם לא די בכך שהטלפון מצלצל, ישנם מטופלים העונים לטלפון במהלך הביקור. הימנעו מכך בכל מחיר, כבו את הטלפון עוד לפני כניסתכם לרופא.
שיהיה לכולנו לבריאות!
דולי חותם הינה פסיכולוגית ויועצת ארגונית, מאמנת אישית לחיים,מרכזת התכנית לאימון בגישת מדעי ההתנהגות באוניברסיטת תל אביב, יועצת לקופות חולים ומרכזים רפואיים בנושאים התנהגותיים וניהוליים.


 
 
חותם פיתוח אישי וארגוני   |    נייד:  050-8266243   |   טל:  052-5585425   |    דוא"ל:   dolly@chotam-consult.co.il Design: Edna Riklin's Studio
 
 
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus