"כשדלת אחת של אושר נסגרת, נפתחת אחרת; אך לרוב אנו מתבוננים בדלת הסגורה זמן כה רב, עד שאיננו רואים את זו שנפתחה עבורנו"  - הלן קלר
 
"בחיים לא תמיד הקלפים הטובים הם העיקר. לעיתים חשוב יותר לדעת לשחק היטב בקלפים גרועים." 
- ראלף וולדו אמרסון
כל מה שרצית לשאול 
  
כמה זמן נמשך תהליך האימון ?
כמה זה עולה לנו ?
מה משיגים באימון ?

 
 
 
 
  האם אתה יודע מדוע לא עברת את ראיון העבודה בצורה טובה? מאת דולי חותם
   
דף הבית >> מאמרים >> האם אתה יודע מדוע לא עברת את ראיון העבודה בצורה טובה? מאת דולי חותם
   
 

עדי הגיעה אלי לאחרונה לפגישה, וסיפרה לי: "אני שולחת קורות חיים, מקבלת זימונים לראיונות, אך משהו לא הולך. הראיון הולך גרוע.  בתפקיד האחרון אליו התראיינתי, התקשרתי אחרי שלושה ימים לברר מה קורה, והמזכירה של המנהל  אמרה לי שהמנהל אמר לה שלא הייתי מספיק דינאמית בשביל התפקיד, מה דעתך?"

אני שומעת את עדי, ורואה לפניי אשה צעירה בת 30, מוכשרת, אמינה ורצינית, שמאד רוצה למצוא עבודה, ורוצה להגיע למנוחה ולנחלה במקום מסודר.

ואני אומרת לה :"עדי, קיבלת מתנה נפלאה, שבדרך כלל מראיינים לא נותנים. קיבלת משוב על הרושם שיצרת, וזו הזדמנות לעבוד על כך ולראות מה בך יוצר רושם אחר ממה שאת מעוניינת לשדר".

במהלך שיחתנו, חשבתי על השנים בהן ראיינתי מועמדים לתפקידים שונים במסגרת תפקידי כפסיכולוגית ארגונית בחברת משאבי אנוש גדולה בתל אביב.
תפקידי היה לשבת עם המרואיין חצי שעה, ולנסות להפיק ממנו או ממנה את המקסימום, כדי להיות מסוגלת לכתוב לאחר מכן חוות דעת אפקטיבית שתסייע לחברה או לארגון להחליט האם לקלוט את המועמד/ת או לא, ומאז אני עובדת עם מנהלים ושומעת מה הם מצפים מעובד בעת שהם מעוניינים לגייס מישהו לתפקיד חדש.
במהלך השנים שמתי לב שיש אנשים מאד מוכשרים, שיכולים לבצע תפקיד באופן מרשים, אך "לא עוברים טוב" בראיון. הטעות היא שפעמים רבות קיימת מחשבה שהתנהלות אפקטיבית בראיון עבודה היא כישרון מולד. או שאתה נולד עם זה – או לא, אך מחקרים מראים שהכנה לראיון עבודה מניבה הצלחות רבות יותר, מפני שמדובר במיומנויות התנהגותיות שניתן לרכוש בעקבות מודעות עצמית ואימון התנהגותי.

הנה כמה טיפים שיכולים לסייע לך להתכונן:
1. התאמן בקול רם וענה תשובות לשאלות שאתה עשוי להישאל במהלך ראיון העבודה. חשיבה על תשובות אינה מספקת, ויש חשיבות משמעותית בדיבור בקול רם וניסוח במילים של תשובותיך. תפוס את בן/בת הזוג, חבר כלשהו ואפילו הכלב שלך, או שתעמוד מול המראה, אך אל תוותר על מענה בקול רם ..
2. הכן דוגמאות אמיתיוות וקונקרטיות שמתארות את הכישורים הבולטים שלך. כשאתה מספק דוגמאות ספציפיות המתארות הצלחות שלך, למראיין יותר קל להתרשם ממך באופן חיובי.
3. הכן מראש תשובות לשאלות כגון "מה אתה יודע על החברה שלנו? מה אתה יודע על התפקיד?" ונסה להפגין התלהבות מהתפקיד ומהחברה בכך שתבליט את היתרונות של החברה. כל מנהל או איש משאבי אנוש אוהב לשמוע דברים טובים על הארגון בו הוא עובד.
4. כשאתה מגיע לראיון עבודה, תכנן את הזמן בקפידה, והקפד להיות כבר בפתח המקום כ10 דקות לפני המועד שנקבע לך. בכך תפגין דייקנות ואחריות כלפי חוץ, ובנוסף לא תהיה מתוח מהחשש לאחר לראיון.
5. שים לב ללבושך. אם הינך מתראיין לתפקיד מדריך תיירים, תוכל להגיע בלבוש ספורטיבי יחסית, אולם אם הנך מועמד לתפקיד איש שירות או מכירות, או לתפקיד ניהולי, עליך להקפיד על מראה מחוייט יותר ומסודר. בכל מקרה, עליך להיות נקי, מגולח ולהדיף ריח נעים, ואם מדובר בך מרואיינת יקרה, זכרי שראיון עבודה אינו המקום המתאים לאיפור חזק, או תכשיטים זועקים והקפידי על לבוש הולם, ייצוגי ולא חושפני.
6. הכן מבעוד מועד את קורות החיים שלך במספר העתקים בתוך תיקייה מסודרת. כך תוכל למסור אותם בקלות במידה ותידרש לכך.
7. הטיפ הבא נשמע בנאלי...אך פעמים רבות נתקלתי במרואיינים שלא זכרו היכן בדיוק הם עבדו ובאילו שנים.... לכן, הזכר מראש בתפקידים שמילאת, היכן בדיוק עבדת ובאילו שנים, כדי שתוכל לפרט זאת במידה ותידרש לכך, ללא מבוכה או בילבול.
8. נסה להישאר רגוע, הקשב לשאלות המראיינ/ת עד סופן, התרכז כדי שתזכור בדיוק מה נשאלת, וענה באופן ממוקד ותכליתי. אל תשכח לנשום במהלך הראיון, והשתדל לשמור על קול יציב ובטוח.
9. כשאתה עונה על השאלות, נסה לקשר בין ההישגים שלך בתפקידיך הקודמים, לבין דרישות התפקיד הנוכחיות, גם אם לא ביצעת תפקיד כזה בדיוק במקום אחר.
10. בסיום הראיון, במידה ותישאל אם יש לך משהו להוסיף, אל תחמיץ את ההזדמנות להראות התעניינות נוספת בתפקיד המוצע ולומר :"אני נלהב מהאפשרות לעבוד בתפקיד זה בארגון, ואשמח מאד לקבל את התפקיד." התלהבות ועניין של המועמד מהתפקיד, יכולים להשפיע רבות על ההחלטה אם להמשיך את תהליך הגיוס איתו או לא. היפרד מהמראיין באמירת תודה, לחיצת יד, קשר עין וחיוך.

אך נחזור לעדי, בת ה30, שלא עברה טוב ראיונות.  עדי הגיעה ל4 פגישות, שבהן עבדנו על המסר הלא מילולי שהיא משדרת לסביבה. משהו בה שידר תחילה ביישנות רבה ואף אדישות. היא התקשתה להישיר מבט, ועיניה היו מעט כבויות. ישיבתה הייתה מעט כפופה ורפויה. בנוסף, עוצמת הקול שלה הייתה נמוכה, והדיבור חד גוני.
עבדנו על שפת גוף המשדרת חוסן, חוזק ועוצמה רבה יותר, ערכנו סימולציות לשאלות שהיא נשאלת בראיונות, ובחנו במשותף את האופן בו היא משיבה,
העשרנו את אוצר המילים בהקשר לנסיון התעסוקתי אותו הביאה לראיון, תוך שימוש בדוגמאות, מטאפורות ומילים מלהיבות ומעוררות השראה.
לאחר מספר שבועות, עדי עברה ראיון בהצלחה, במקום עבודה שמצא חן בעיניה. המיומנויות עליהן עבדנו ואותן שיכללנו, מסייעות לה גם עתה בתפקיד החדש, שכן גם כשאנו עובדים, עלינו להציג את עצמינו בצורה נכונה כלפי הסביבה.

 
חותם פיתוח אישי וארגוני   |    נייד:  050-8266243   |   טל:  052-5585425   |    דוא"ל:   dolly@chotam-consult.co.il Design: Edna Riklin's Studio
 
 
הקמת אתרים  בניית אתרים Webfocus